'MACK. Sadece Işık Ve Renk' Sergisi Açıldı

Alman sanatçı Mack: 'Benim sanatımda kompozisyonlar reddedilirken, yapılar kendini bulur. Yani rengin olmadığı resimler. Daha sonra belli bir dönem boyunca sanatsal anıtlarla ilgilendim. Büyük boyutlu heykeller gibi. 1991 yılında tekrar renkleri kullanmaya başladım ve resme geri döndüm'

Sakıp Sabancı Müzesi’nin (SSM) 20’nci yüzyıl ortası avangard sanat ağı ZERO’nun kurucularından Alman sanatçı Heinz Mack’ın yapıtlarını bir araya getirdiği 'MACK. Sadece Işık ve Renk' sergisi sanatseverlerle buluştu.

Sakıp Sabancı Müzesi'nde gerçekleşen sergi açılışında AA muhabirine açıklamada bulunan 85 yaşındaki Alman sanatçı Heinz Mack, 'Eserlerimin ve hepimizin ışığa ihtiyacı vardır. Gölgeye de ihtiyacımız vardır. Benim eserlerim de bu yüzden ışık ile iç içedir' dedi.

Mack, Almanya'da II. Dünya Savaşı sonrası sanat akademilerinin yıkıldığını, ilk ZERO sergisinin Düsseldorf'ta yıkılmış bir sanat galerisinin bodrumunda başladığını belirterek, şunları anlattı:

'Bizim işimiz o soğuk havada, bir harabeyi temizleyerek başladı. Fakat bizi son derece sarsan bir depresyon, hüzün vardı. Savaş sonrası, 60'lı yıllarda büyük bir boşluk yaşadık. Sadece sanatsal değil, entelektüel de bir boşluktu bu. Fransa'da ki strüktüralizm, Almanya'daki bauhaus, ekspresyonizm, Rusya'da ki süprematizm hareketlerine de çok fazla ilgi duyduk. Kendimizi 'Biz nereye gidiyoruz?' diye sorgulamaya başladık. Benim neslimden sanatçılar mütevazi şekilde tuvallerde tek renk çalıştılar tıpkı monogram gibi.'

'50'li yıllarda içimden geldiğince resim yaptığım bir dönemdi. Fırçayı tuvale atarak bile resim yapıyorduk. Bazen yanlış mesleği seçtiğimi düşünüyordum. Ne yapıldıysa bugüne kadar her şey denenmişti, ben ise denenmemiş bir şey yapmak istiyordum' diye konuşan Mack, sanatında adım adım ilerlemek istediğini ve ZERO hareketinin de bunun bir parçası olduğunu dile getirdi.

Mack, ZERO'da 1957'den 1967'ye kadar siyah-beyaz resimler çalıştığına işaret ederek, şunları aktardı:

'Benim sanatımda kompozisyonlar reddedilirken, yapılar kendini bulur. Yani rengin olmadığı resimler. Daha sonra belli bir dönem boyunca sanatsal anıtlarla ilgilendim. Büyük boyutlu heykeller gibi. 1991 yılında tekrar renkleri kullanmaya başladım ve resme geri döndüm.'

- 'Doğu'dan etkilendim'

Sanat yaşamında en çok Doğu ve İslam sanatından etkinlendiğini söyleyen Mack, şöyle devam etti:

'Mağrib ülkelerini gezdim. Gezince fark ettiklerim arasında tüm büyük medeniyetlerin Akdeniz havzasında kurulmuş olduğunu gördüm. Işığın yoğunluğu ve berrak bir havası vardı buraların. Batı'da, Londra'da insanların düşünceleri puslu iken, Doğu'da yaşayan insanların berrak bir güneşin altında başka fikirleri olduğunu gördüm. Doğu sanatı kendi içinde berrak, hiçbir figüratife bağlı olmayan bir sanat anlayışına sahiptir. Süslemeler tek bir motifle oluşur ve biçim soyut, sürekli motiflerle tekrarlanarak ritmik ve arabesk bir hareket oluşuyor.'

Mack, ZERO sergilerinin dünyada bugüne kadar 700 bin kişi tarafından ziyaret edildiğini sözlerine ekledi.

Sergi, 17 Temmuz'a kadar görülebilecek.

- 'MACK. Sadece Işık ve Renk' sergisi

Sergi, Mack’ın ZERO akımının belkemiğini oluşturan erken dönem eserlerinden yola çıkarak uzun ve üretken kariyeri boyunca ortaya çıkardığı resim, heykel ve kinetik sanat eserlerinden zengin bir seçki sunuyor. Küratörlüğünü SÜ Sakıp Sabancı Müzesi Müdürü Dr. Nazan Ölçer ile Royal Academy of Arts Londra eski Sergiler Direktörü ve sanat tarihçisi Sir Norman Rosenthal’in üstlendiği sergi, sanatçının 85’inci yaşını ve kariyerinin 60’ıncı yılını Uzakdoğu, Avrupa ve Türkiye’de gerçekleşen bir dizi sergiyle taçlandırması açısından da önem taşıyor.

Ana Sayfa
Manşetler
Video
Yenile