İstanbul Müftülüğü'nün desteği ile hayata geçirilen 'Enderun' usulü teravih namazı ve 'Cumhur Müezzinliği' uygulaması, Sultanahmet Camii'nde başladı.
Ramazan ayı boyunca her akşam bir camide yapılacak uygulama toplam 30 camiyi içeriyor. Uygulanacak etkinlik İstanbul'da unutulmaya yüz tutmuş bir geleneğin de canlandırılmasını sağlıyor. Söz konusu uygulama Anadolu'da da benzer şekillerde kılınan teravih namazının her dört rekâtının Türk musikisinin değişik makamlarında eda edilmesini, bu makamlarda bestelenmiş ilahilerle süslenmesini içeriyor.
Köklü Ramazan geleneklerinden biri olan, geçmişi Osmanlı Sarayı'nın entelektüel yüzü Enderun'a dayanan, Ramazan ayına özel bu uygulama Ramazan Mûsikisi ve bayram sabahı ritüelinin eğitiminin yapılarak gerçekleştirilmesini sağlayacak.
Sultanahmet Camii'nde Ramazan ayının ilk teravih namazına Müslümanlar büyük ilgi gösterdi. Hınca hınç dolan camide kılınan namaz TRT Arapça kanalından da canlı olarak yayınlandı. Ezandan önce minareden hadislerin okunduğu namaz sırasında Raks, İsfahan, Tahirbuselik ve Acemişirani makamı eşliğinde namaz kılındı.
'Enderun' usulü teravih namazı ile yıllar önce Cerrahpaşa'daki Hekimoğlu Ali Paşa Camisi'nde karşılaştığını belirten 'Enderun' usulü teravih namazının koordinatörlerinden, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Klasik Türk Müziği Yönetmeni Mehmet Güntekin, bu geleneği Ramazan ayında yeniden gündeme getirmeyi düşündüklerini ve uygulamaya soktuklarını ifade etti.
'Enderun' usulü teravihin 18. yüzyılda Osmanlı Sarayı'nda geliştiğini ve tüm Osmanlı topraklarına yayıldığını belirten Güntekin, "Bu projeyi temellendirdikten sonra, çalışmalar yaptık. Yaklaşık 6 aydır çalışmalar devam ediyor. İstanbul'un 29 önemli camisinde bu şekilde teravih namazı kılınacak. Normal teravih süresi yaklaşık 45 dakikadır. Enderun usulü teravih namazı ise yaklaşık 1 saatte kılınır. Enderun usulü, iyi ezan okumayla iyi okunmayan ezan arasındaki fark gibidir." ifadelerini kullandı.
'Enderun' usulüyle teravih namazını eda eden Müslümanlar ise, farklı farklı görüş bildirdi. Kimi cemaat, kılınan namazın diğer teravih namazlarından farklı olmadığını söylerken, kimi Müslümanlar ise kılınan namazın diğer teravih namazlarından farklı olduğunu ve daha güzel olduğunu vurguladı.
Namazı kılanların söyledikleri ortak cümle ise namazı hüşu içerisinde kıldıklarını söylemesi oldu.