1940'lı yıllarda aralarında daha sonra dünyanın en tanışmış müzisyenleri haline gelen bir grup siyahi caz sanatçısının enstrümanlarından çıkan nağmelerin yankılandığı büyükelçiliğin tarihi ve görkemli rezidansı, Washington'da ''2013 yılı'' serisiyle, geçen yıl olduğu gibi bu yıl da cazın merkezi olmaya devam ediyor.
Siyahi müzisyenlere kapılarını açan o dönemki Türkiye'nin Washington Büyükelçisi Mehmet Münir Ertegün'ün oğulları ve Atlantic Records plak şirketinin kurucuları Ahmet ve Nesuhi Ertegün'ün anısını yaşatmak için düzenlenen konser serisinde, bu kez de ünlü Türk caz vokali Şirin Soysal ve grubu sahneye çıktı. Soysal, güçlü performansıyla izleyicilere tam bir müzik ziyafeti yaşattı.
Washingtonlıların her zaman olduğu gibi yoğun ilgi gösterdiği konser, siyaset, sanat ve iş dünyasını da bir araya getirdi. Konseri, ABD Kongre üyesi John Conyers, ABD'nin Uluslararası Dini Özgürlükler Özel Temsilcisi Susan Johnson Cook, Smithsonian Amerikan Tarihi Müzesi Caz Direktörü John Hasse, Washington'ın tarihi caz kulüplerinden Howard Theater'ın mütevelli heyeti üyesi Chip Ellis gibi seçkin isimlerin de aralarında yer aldığı çok sayıda davetli izledi.
-Büyükelçilik rezidansı ile caz müziği arasındaki tarihi bağ-
''Ertegün Caz Serisi'' konserleri, ırkçılığın ''hayal edilemeyecek kadar katı'' olduğu, siyahilerin mekanlara arka kapıdan alındığı ve birçok yerde beyazlarla yan yana oturamadığı 1930 ve 1940'lı yıllar Washingtonu'nda Büyükelçilik kapısını caz müzisyenlerine sonuna kadar açan Türkiye'nin ikinci Washington Büyükelçisi Münir Ertegün ile oğulları Ahmet ve Nesuhi Ertegün'ün anısına düzenleniyor.
Nesuhi ve Ahmet Ertegün, ırk ayrımcılığı nedeniyle siyahi vatandaşların şehrin büyük bölümüne giremediği dönemde onlarca siyahi caz sanatçısına prova yapmaları için Büyükelçilik Rezidansının kapılarını açmış, daha sonra ABD'nin en büyük plak şirketlerinden Atlantic Records'u kurarak, Ray Charles, Jesse Stone, Ben E. King, Neil Young ve Aretha Franklin gibi isimlerin ünlü olmasını sağlamıştı.
O dönem bir güneyli senatör, Büyükelçi Ertegün'e mektup göndererek, ''Herkes bu siyahların ne olduğunu ve nasıl muamele edilmesi gerektiğini biliyor ama siz bunları ön kapınızdan sürekli içeri alıyorsunuz. Bu garip bir durum değil midir-'' sorusunu yöneltirken, Büyükelçi Ertegün senatöre, ''Evet biz ön kapıdan alırız dostlarımızı her zaman, siz de gelirseniz kabulümüzsünüz ama arka kapıdan alır, ağırlarız'' cevabı halen belleklerde yer alıyor.
Türkiye'nin Washington Büyükelçisi Namık Tan, Washington'daki görevine başladıktan hemen sonra bu hatırayı canlandırmak ve ABD tarihinin sorunlu bir döneminde Türkiye'nin siyahi Amerikalılara verdiği desteği en geniş şekilde kamuoyunun dikkatine getirmek amacıyla Jazz at Lincoln Center ve büyük amcası Türkiye'nin ABD'deki ilk büyükelçisi olan Muhtar Kent'in CEO'su olduğu Coca-Cola ile işbirliğine giderek caz konserlerini yeniden düzenlemeye başlamıştı.
Muhabir: Mehmet Toroğlu
Yayıncı: Selçuk Aval
Türkiye'nin Washington Büyükelçiliğindeki Konsere Amerikalılar Yoğun İlgi Gösterdi
ABD'de ayrımcılığın en şiddetli olduğu dönemlerde kapılarını siyahi müzisyenlere açarak adını caz tarihine yazdıran Türkiye'nin Washington Büyükelçiliğinin düzenlediği ''Ertegün Caz Serisi''nin bu yılki ikinci konseri de seyircilerden tam not aldı.